Корзина
96 отзывов
  • Твой Дизайн
  • Статьи
  • Сувенірна лихоманка. Як зробити подарунок, який хочеться передарувати
Контакты
Твой Дизайн
Наличие документов
Знак Наличие документов означает, что компания загрузила свидетельство о государственной регистрации для подтверждения своего юридического статуса компании или физического лица-предпринимателя.
+380632713190 logotiptd@gmail.com
+380983365979 logotiptd@gmail.com
+380958518639
+380443321615
УкраинаКиевул. Бережанская 22
Карта

Сувенірна лихоманка. Як зробити подарунок, який хочеться передарувати

Російські каталоги сувенірів налічують тисячі позицій. Попит на банальні щоденники в країні стабільний, але замовники все частіше дивляться на ширвжиток гидливо. Вони хочуть дарувати не предмет, а ідею.

Раз на рік для співробітників великої російської IT-компанії настає свято. У цей день директор фірми запрошує колег у свій кабінет і урочисто командує: "Розбирайте!" Там їх чекає гора подарунків – стопка ідентичних тижневиків, ручки, брелоки, краватки. Ні, турботливий директор зовсім не підносить сувеніри службовцям екстравагантним способом. Просто в день його народження більше 200 партнерів і замовників надсилають в основному непотрібні подарунки.

Загальна вартість дарів може бути досить значною. Великі компанії з розгалуженими філіями витрачають на вітальні дрібнички десятки тисяч доларів. Особливо сильно ситуація розжарюється напередодні Нового року. І хоча всі розуміють, що замовляти подарунки краще (і вигідніше) завчасно, всі більше компаній тягнуть до останнього. Ось і в ці дні, незважаючи на стрімко наближається грудень, одразу кілька великих компаній, з якими поспілкувався оглядач ІР, тримають свої бюджети "на полиці", не бажаючи витрачати їх на ординарні предмети з каталогів. Агентства, дотримуючись традицій східного календаря, в буквальному сенсі "підкладають їм свиню". "Ми готові витрачатися на подарунки нашим партнерам, – запевняє директор з реклами однієї з великих страхових компаній. – Але у нас великий і серйозний бізнес, нам потрібні оригінальні подарунки, які відображають філософію нашої компанії. А агентства пропонують вибір з свиней – від гіпсових до позолочених".

Попит на оригінальні ідеї зростає. Ростуть і ціни. Вже зараз з'являються компанії, які виставляють тільки за ідею" не менше $15 тис.і це без обліку виробництва. Чи варті їх ідеї цього?

китайські близнюки

Новий сезон на світовому ринку сувенірів починається в кінці квітня на одній з головних галузевих виставок сувенірів і подарунків & Gifts Premium Fair в Гонконзі. Свої стенди в ній виставляють близько 3,5 тис. компаній-виробників, кількість відвідувачів досягає 60 тис. осіб. З квітня до середини осені представники великих російських постачальників присутні в регіоні, відбираючи зразки і домовляючись про постачання. Західні компанії навіть відкривають представництва (у найбільшого – PF Concept у минулому році їх було вісім із загальним штатом більше тисячі людей). Представництва стежать за появою нових зразків, а також контролюють виробництво власних замовлень.

Здавалося б, при такому ретельності новинок не повинно бути кінця. Але незважаючи на здається достаток, нових ідей на всіх не вистачає – свіжі зразки складають не більше 10%, причому їх рвуть на частини не тільки постачальники сувенірів, але і магазини подарунків і оптові покупці аксесуарів.

За підсумками перших виставок до кінця літа (у Росії – спеціально до московської виставці "Бізнес сувеніри і подарунки") постачальники видають каталоги своєї продукції, в яких анонсується вміст складів на найближчий сезон.

Колекції європейських постачальників налічують до 8 тис. позицій, російських – до 3 тис., але як у тих, так і в інших 90% асортименту – вироби минулих років. Новинки ж, як і у китайців, складають 5-10%. "На виставках представлені тисячі нових моделей, -розповідає Максим Чуряев, менеджер по виробництву РА "Місто L". – Але коли восени у тебе в руках виявляються свіжі каталоги складських компаній, не важливо – російські або західні, виявляється, що асортимент убогий і багато позиції у них схожі". Постачальники, у свою чергу, виставляють розумні аргументи. "Неможливо нескінченно розширювати каталог, потрібно обов'язково продавати старе, перш ніж купувати щось нове".

головний партнер

Російському ринку сувенірів вже більше 12 років, все це час основу російських сувенірних каталогів формувала продукція з Китаю. Лише невелика частина її, найдорожча і якісна, купувалася у європейських постачальників.

Сьогодні близько 60% продукції ввозиться російськими постачальниками з Китаю. Третину сувенірів везуть з Європи (зі складів найбільших європейських імпортерів). І тільки близько 5%, на думку гравців ринку, припадає на продукцію вітчизняного виробництва. Основу російського ринку формують п'ять-сім найбільших компаній, що поставляють сувеніри на власні склади безпосередньо з заводів. На ринку вони більш відомі назви каталогів – московські "Веселка", "Калейдоскоп", "Світ сувенірів", "Хеп-пі гифтс", "Проект 111" з Санкт-Петербург і "Промо-океан" із Самари. На складах найбільших постачальників зберігається продукція на кілька сотень тисяч доларів.

З Європи партії сувенірів в Росію везуть іноземні компанії. Раніше вони працювали з рекламними агентствами віддалено, здійснюючи поставки також за каталогами. У цьому році в Росії офіційно прийшла компанія PF Concept з штаб-квартирою в Нідерландах. Світові продажі PF Concept, що входить до Polyconcept Group, у 2005 році склали 550 млн євро. На відміну від ринку США, куди PF Concept вийшла в цьому році за рахунок серії поглинань у Росії вона з'явилася "мирним шляхом. Спочатку в Москві було відкрито шоу-рум (кімната для демонстрації зразків), а восени почало діяти повноцінне представництво. Відкривши шоу-рум, PF Concept полегшила своїм підрядникам можливість вибору пропонованих зразків, але контракти на постачання далі укладаються з головним офісом. За словами директора московського представництва PF Concept Річарда Лариби, PF Concept на радикальну експансію в Росії не націлена.

Вже близько 4 років у Росії присутні представники другого найбільшого гравця – MidOcean Brands, річний обіг якого становить близько 140 млн євро. Правда, офіційного представництва цієї компанії в Росії немає. "У них дуже схожу пропозицію за якістю, – розповідає Владислав Рибчинський, генеральний директор компанії "Таргет". – Основна різниця в кількості позицій і кількість товару на складі. Поки, на мій погляд, з продажу в Росії і Східній Європі лідирує Mid Ocean Brands".

Продукція європейських фірм, незважаючи на те, що їхні заводи теж перебувають у Китаї, якісніший, але різноманітності все одно немає. Та й сам Лариби визнає, хоч основний каталог PF Concept і нараховує більше 8 тис. позицій, пропонована продукція мало відрізняється від тієї, яку пропонують російські постачальники, – текстиль, вироби зі шкіри, письмове приладдя і предмети розкоші.

В умовах практично рівних найменувань і цін (європейцям вдається тримати досить низькі ціни на свої товари в основному за рахунок оборотів) у боротьбі за замовника починають грати роль такі фактори, як наявність товару на складі і строки поставок.

швидкий або без подарунка

У чому виграють вітчизняні постачальники, так це в терміни поставки – з складу в Москві замовлений сувенір надходить до замовника протягом декількох днів. Володимир Слуцький, шеф-директор компанії "Коло Кронберг", випусковий каталог "Оазис", упевнений, що тут західні постачальники російським не конкуренти: "У сучасній оперативної життя сувеніри потрібні негайно, тому замовники можуть з задоволенням відвідувати шоу-руми західних компаній, але замовляти найкращі зразки все одно будуть на місцевих складах – просто так швидше".

На відміну від російських компаній у світових гігантів складів в Росії поки немає, тому їх продукцію доводиться замовляти зі стоків в Європі, в результаті чого вона прибуває в Росію не швидше, ніж за три тижні. "Дійсно, термін доставки партії сувенірів зі складу з Швеції займає три тижні, – розповідає Світлана Товстих, директор з розвитку бізнесу компанії New Wave Group – шведського постачальника рекламно-сувенірної продукції, який у минулому році також відкрив офіс у Москві. – Зараз, з ростом оборотів, наше представництво одержало дозвіл на відкриття головної компанії другого складу в Росії, де буде зберігатися продукція на суму понад 300 тис. євро". New Wave Group планує тримати в Росії запас топових позицій, що дозволить значно скоротити термін виконання замовлення.

Правда, Владислав Рибчинський (Target) говорить, що терміни доставки і так цілком можна скоротити вдвічі – до півтора тижнів: "Поставка з Європи зі складів PF Concept або Med Ocean Brands займає на даний момент півтора тижні. Це реальний термін, за який фура з потрібним товаром, з урахуванням проходження через кордон, з'явиться в Москві. Цей термін дозволяє нам працювати самому оперативному запросу наших клієнтів", – стверджує він. Але ціни в цьому випадку вище.

Звичайно ж три тижні, які європейці зараз витрачають на доставку замовлення у Росію, категорично не влаштовують агентства і кінцевих споживачів. "Замовники вимагають набагато більш стислі терміни, – стверджує Максим Чуряев з "Міста L". – Перед святами рахунок йде на дні – після нового року ваш сувенір нікому не потрібний". До того ж при замовленні великої партії заздалегідь за оренду складу, де вона лежить, доводиться платити. Щоб уникнути цих витрат, клієнти і підписують замовлення в останній момент.

Зате європейські склади зберігають продукцію на мільйони доларів, що дозволяє російським клієнтам отримувати будь-яку партію з каталогу – товар завжди є в наявності. Обороти західних компаній значно більше, тому в них є можливість витрачатися на довгострокове зберігання товару. Російські постачальники працюють також без передоплати, але всі обсяги складу формуються виключно за рахунок їх власних бюджетів. Якщо якась позиція виявляється не затребуваною, збитки несуть тільки самі фірми. З цієї причини обсяги російських постачальників, що не мають великих міжнародних інвесторів, в десятки разів менше, ніж на Заході. У результаті російські постачальники прагнуть заповнювати свої склади з розрахунком на якомога більш швидку реалізацію.

Щоб хоч якось прогнозувати попит на майбутній сезон, сувенірні компанії готують каталоги влітку, а до вересня прагнуть виставити їх на публіку. У момент, коли проходять вересневі виставки, між клієнтами, агентствам і постачальниками полягають попередні угоди, на основі яких постачальники і будуть планувати свої закупівлі та постачання до сезону. Дуже часто вдалі новинки розходяться ще на цій стадії. "Буває, що партії класних новинок розпродані ще до приходу продукції на склади, – розповідає Олексій В'язів-німців, генеральний директор компанії "Альтер Его Промоушн". – Наприклад, в цьому році ми запропонували скляний кубик-рамки для фотографій з нової колекції. Зараз партія на склад ще не прийшла, а замовлення на її продаж вже повністю сформовані. Додаткове замовлення встигне тільки до 23 лютого і 8 березня". В результаті затянувшему з покупкою сувенір замовнику святкове настрій може зіпсувати банальна відсутність бажаної позиції на складі. Тоді доведеться вибирати з залишків.

Що повинна радувати замовника в цій ситуації, так це те, що, незважаючи на схожість вибору, агентства, що займаються підбором і персоналізацією сувенірів, завжди готові подумати і порадити відповідний подарунок безкоштовно, взявши з клієнта лише свій бонус за нанесення логотипа та замовлення товару зі складу постачальника.

краще грошима

Безумовно, на лаври креативні співробітники рекламних агентств, що займаються сувенірами, не претендують. Їх перевага в тому, що, знаючи всі 3 тис. моделей каталога напам'ять, вони можуть порекомендувати найбільш підходящу і запропонувати варіанти її модифікації. Виготовити ж оригінальні подарунки до свята в Китаї за два тижні неможливо – оригінальні вироби замовляються до промо-акції партіями не менше 100 тис.і строки тут можуть досягати півроку. "Зараз, в середині листопада, замовникам краще вже не чекати нових поставок, а вибирати з того, що є на складах", – рекомендує Вязовцев ("Альтер Его Промоушн").

Як і на ринку одягу, на ринку сувенірів є своя мода. Ось тільки колекції змінюють один одного набагато рідше. Кілька років тому клієнти поголовно дарували килимки для миші. Зараз бал правлять цифрові "девайси". Персональні флеш-карти і MP3-плеєри розлітаються як пиріжки. Причому за $20 любителям кітчу пропонується цілком прийнятний тр3-плеєр, що має фотографічне схожість з iPod від Apple, вартістю $300. На відміну від iPod на китайському сувенірі логотип Apple не варто, тому там цілком може красуватися логотипом замовника. Як не дивно, високотехнологічні вироби-а ля Le Future, наприклад універсальна зарядка для телефону, ні в Європі, ні в Росії не на ходу. І боронь боже подарувати щось на батарейках. Замовники такі позиції ігнорують, вважаючи, що сувенір не повинен бути складним в експлуатації або вимагати від одержувача хоч якихось зусиль, навіть заміни батарейок.

В той же час не знижується попит на тижневики і ручки. "Кожен рік ми замовляємо тижневики в шкіряних плетіннях, і в цьому році виключення робити не будемо", – розповідає Олексій Горбач, директор з маркетингу та розвитку "Універсал-Спецтехніка". Правда, інші представники бізнесу відносяться до таких сувенірів вже скептично: "Якщо ми говоримо про серйозне корпоративному адресата, те стандартний подарунок по каталогу типу "гарна ручка" часто вже не цікавий, – стверджує Гамид Костоєв, директор з маркетингу Avaya. – Звичайно, рядовий співробітник клієнта зрадіє і такому подарунку, але віце-президент, наприклад, на нього вже дивитися не може. А вам потрібен той, хто приймає рішення".

Представники рекламних агентств постійний попит на "банальну" продукцію пояснюють консерватизмом російського бізнесу. "Я б умовно розділив замовників сувенірів на два табори, – розповідає Максим Чу-ряев. – Виробничі компанії завжди більш консервативні у своєму виборі. Вони продовжують вибирати подарунки з шкіряних портфелів, VIP-ручок і щоденників. Видавництва, дизайн-студії і рекламні агентства постійно шукають нові рішення".

Закритий для всього нового менталітет російських замовників відбилася навіть на західних каталогах. "Ми спеціально включили в наші каталоги дорогі позолочені речі, знаючи, що на них є попит у Росії", – розповідає Річард Лариби, голова представництва PF Concept. Але на відміну від росіян бізнесменів, як він зазначив, європейці дарують один одному подарунки не для офісу, а для дому. Керуються вони простим міркуванням – до подарунка, з яким грає ваша дитина або що ви зберігаєте у вашому будинку, ви будете ставитися тепліше. До того ж, на відміну від російських чоловіків багато представники сильної підлоги в Європі люблять готувати. Тому серед західних сувенірів переважає всіляка кухонне начиння. У нас же бізнес-подарунок повинен стояти неодмінно в офісі.

"Одомашнити" офісний простір пропонує Володимир Слуцький ("Коло Кромберг"). Правда, він робить це через східну, а не західну філософію: "Я упевнений, що в цьому сезоні "вистрілити" не предмети для офісу, а предмети для облаштування офісу. Спеціально вивчав в Китаї мистецтво фен шуй-, щоб відібрати потрібні речі у наш новий каталог", – стверджує він. Але чи кожному за смаком східна філософія – питання, яке мучить маркетологів. Універсальність подарунка нерідко є найважливішим критерієм їх вибору.

півник на паличці

Одна з головних проблем, про яку замислюються маркетологи, якщо підходять до вибору сувенірів серйозно, – чи буде подарунок корисним і функціональним для одержувача. Гамид Костоєв, директор з маркетингу компанії Avaya, впевнений, якщо партія перевищує 1 штуку, потрібно вибирати щось, що буде цінним, незважаючи на підлога, стиль і статус адресата: "Необхідно враховувати спосіб життя адресата. Наприклад, подарунок може бути цінним, але тільки для чоловіків (щось пов'язане з полюванням, скажімо), а половина аудиторії – жінки. Скажу ще про одну деталі, хоч вона і виглядає дещо цинічно, – цінність подарунка повинна бути такою, щоб його можна було передарувати. Але передарувати не заради того, щоб позбутися, а віддати рідним людям, яким він може припасти більше до смаку. Наприклад, на минулий новий рік мені подарували кашеміровий плед, під яким тепер мій спить дитина".

Сам Гамид на своєму робочому столі зберігає лише два подарунки. І обидва вони від однієї і тієї ж компанії – "Яндекса". Обидва недорогі, але оригінальні. Перший – настільний невеликий календар, другий – народна іграшка "Бичок" (той, що йде і гойдається), на якій випалено "Знайдеться все" і далі фірмовий заклик "Яндекса" – "знайти". На думку менеджера, "Яндексу" вдалося знайти сувенір, що й оригінальний, і відображає суть компанії.

Кашеміровий плед був замовлений дарувальниками по каталогу в Англії, а ось два інших вподобаних Гамиду подарунка зроблені в Росії.

Компанія IBS також випускає подарунки, які кілька опитаних ІР представників бізнесу назвали "модними". Торік партнерам компанії до свята були доставлені живі новорічні ялинки, а в цьому на ринку обговорюють аудіокниги по бізнесу. У цьому випадку проблема ціни і статусу, про яку говорив Костоєв, вирішується. Бізнес-літературу читають все, втім, як і наряджають новорічну ялинку. І виконання їх також повністю здійснювалося за рахунок російських підрядників.

Придумуючи власну оригінальну ідею подарунка, компанії можуть замовити виготовлення і в Росії. Наприклад, агентство IQ Marketing пару років тому піднесло 300 клієнтам і партнерам набір для ліплення сніговика. Ідею придумали у самому агентстві, а вартість подарунка ледве перевищувала 400 руб.: 15 крб. – мітла, 40 руб. – оцинковане відро, 110 руб. – шарф. Вугілля та моркву на всю партію були куплені за 1500 рублів. Решту вартість додали упаковка, вітальні листівки і доставка. Причому замовлення був зібраний з закуплених у російських виробників матеріалів.

Правда, незважаючи на те що сувенірний ринок готовий надати підтримку вітчизняної промисловості, виробники часто чинять опір нового джерела доходу.

Наприклад, та ж IQ Marketing не змогла знайти в Москві кондитерську фабрику, здатну впоратися з простим на перший погляд замовленням – виготовленням 350 солодких півників на паличці розміром з смугу формату А4 (подарунок був приурочений до році Півня). "Нам пропонували найфантастичніші рішення, аж до закупівлі для фабрики нової виробничої лінії, вартістю декілька сотень тисяч доларів", – розповідає менеджер з розвитку бізнесу IQ Marketing Вероніка Білоусова. У результаті компанія знайшла вихід, замовивши 5 форм для оригінального сувенір у Німеччині, а виконання замовлення доручила невеликий кондитерської майстерні, яка погодилася виконати подарунки вручну. У результаті замість сотень тисяч ексклюзивний подарунок обійшовся всього в $4-5 тис.

Негнучкість в роботі з замовниками сувенірів проявляє і скляний завод у Гусак-Кришталевому. Для виготовлення келихів за дизайном замовника вимагає завод не менш ніж $10 тис. на переоснащення виробничої лінії. Бажаючі випустити скляний посуд з фірмовою гравіюванням воліють розміщувати замовлення на турецьких фабриках.

Прядильні фабрики Іваново теж готові надати вироби з вовни або флісу, які зараз входять в моду, але, як і в Гусак-Кришталевому, все, на що може розраховувати замовник, – це стандартний типової візерунок в'язаного вироби з вшитим ярличком дарувальника. В результаті бажаючі зігріти своїх партнерів замовники воліють кроїти рукавиці з флісу.

Вартість оригінальної ідеї, яку розробляє агентство для свого клієнта, як правило, включається у вартість виконання замовлення. "Агентства віддають перевагу "дарувати" її замовнику, заробляючи в основному на вартості постачання і нанесення логотипа, – пояснює Вязовцев, ("Альтер Его Промоушн"). – Або замовник може розробити ідею сам". Правда, попит на ідеї і народжує пропозиції, і на ринку починають звучати альтернативні думки.

Більшість агентств, освоюють бюджети замовника на подарунки, ховають вартість ідеї в реалізації замовлення. Але з’явилися фірми, які виставляють рахунок за ідеї окремо. Наприклад, Володимир Юданов, арт-директор дизайн-студії "Е-програма", категорично не згоден з тим, щоб ідеї віддавалися на ринку задарма: "Вартість ідеї, концепції зазвичай становить 15-20% від вартості всіх витрат на виробництво того чи іншого креативного продукту, і ми ніколи не ховаємо ці цифри в продакшн", – стверджує він. Його дизайн-студія вже розробляла концепції ексклюзивних подарунків до дня нафтовика або металурга. Такі подарунки, як правило, робляться малими тиражами – 100-150 екземплярів, коли дизайнерам до дрібниць описуються переваги аудиторії, звички і жарти. Команда з 8 чоловік працює над ідеєю, слоганом і фірмовим стилем оригінальний сувенір. В результаті продукт на 100% повинен потрапляти в аудиторію і викликати задоволену посмішку топ-менеджерів з великого бізнесу.

Вартість однієї ідеї оригінального сувенір (не включаючи виготовлення) сягає $15 тис. Крім того, замовнику доведеться набратися терпіння – на виконання замовлення може піти два місяці. Втім, поки замовників трохи – більшість з старинці воліє вигадувати ідеї власними силами.

facebook twitter